YASA-t 2009-ben alapították az Egyesült Királyságban — kezdetben az University of Oxford-hoz köthető spin-outként, alapító és technológiai vezetője Dr. Tim Woolmer volt.
A cég neve is utal a technológiájára: „Yokeless And Segmented Armature” — azaz yoke-mentes, szegmentált forgórészű, axiális fluxusú villanymotorokra specializálódott.
Küldetésük: olyan elektromos motorokat tervezni és gyártani, amelyek nagy hatékonyságúak, igen magas teljesítménysűrűséget kínálnak, és mindehhez kis méret és alacsony tömeg párosul.
Mágneses elven működő - YASA MOTOR
Az axiális fluxusú motorok mágneses fluxusa a forgástengellyel párhuzamosan halad, nem merőlegesen, mint a hagyományos radiális motoroknál. Ez lehetővé teszi, hogy a motor kompakt és lapos legyen (korong alakú), miközben nagyon magas teljesít-ménysűrűséget (power-to-weight ratio) érjen el. A YASA motorok súlya és mérete ezért jóval kisebb lehet, mint egy hasonló teljesítményű radiális motoré — ami előny a telepítésnél (kevesebb helyigény, könnyebb jármű, jobb hatékonyság). A cég állítása szerint a YASA motorjai „akár négyszer jobb teljesítményt” (power/torque density) tudnak, mint a hagyományos elektromotorok.
2025 nyarán bemutattak egy prototípust, ami mindössze 13,1 kg súlyú, ám ≈ 738–748 lóerőt produkál. Ez kiemelkedően magas teljesítménysűrűség.
Ugyanez a motor állítólag “világrekord” — azaz kategóriájában eddig példátlan arányt hoz: tömeg/teljesítmény viszonyban.
A YASA szerint a fejlesztés nem volt szükség például kobalt-vas laminációkra vagy hasonló drága kompozitokra.
A lapossága, kis súlya és nagy teljesítménye miatt az új motor prototípus könnyen beépíthető szupersportautókba, elektromos járművekbe — és ezzel új lehetőségek nyílnak a járműtervezésben.
Rendkívül jó teljesítmény-tömeg arány: tehát kisebb súly, kevesebb hely, kisebb energiafelhasználás. Kompakt méret — flexibilis elrendezés járművekben, akár segíthet kisebb akkumulátor-csomaggal is hatékony rendszert tervezni. Magas hatékonyság és modern hűtési / vezérlési rendszer, ami lehetővé teszi, hogy a motor viszonylag kis méret mellett is tartós és megbízható legyen. Tekintettel arra, hogy tulajdonosa a Mercedes-Benz — eltökélt a fejlesztésben segíthet abban, hogy a technológia elterjedhessen prémium járműveken keresztül.
Ezekben a modellekben már YASA motor „ duruzsol” :YM360 és YM720 — vonatkoznak.
A 2025-ben bemutatott prototípus (pl. 750 kW / 12.7 kg-os) motor méreteit nem közölte nyilvánosan a gyártó — legalábbis nem találhatók megbízható, publikus forrásban.
Az axiális-fluxusú motorok (mint a YASA) jellemzően “korong” formájúak: a „szélesség” nagy, a „vastagság” pedig viszonylag kis, tehát átmérő + korongvastagság kombinációról beszélünk.
A sorozatmotor-kínálat két motortípust tartalmaz: YM360 és YM720. Mindkét motor alkalmas hibrid és elektromos hajtási alkalmazásokhoz, 400–800 V közötti
feszültségtartományban.
- Az YM360 egy 125 kW csúcsteljesítményű motor, amely ideális nagy teljesítményű autóipari hibrid rendszerekhez.
- Az YM720 egy rendkívül nagy teljesítménysűrűségű motor, 350 kW csúcsteljesítménnyel, amely kiválóan alkalmazható nagy teljesítményű autóipari és tengeri elektromos hajtásban, vagy nagyobb igénybevételű hibrid és energiaexport alkalmazásokban.
Mind az YM360, mind az YM720 motorok olyan kipróbált folyamatosan tesztelt rotor- és állórész-modulokra épülnek, amelyek lehetővé teszik az ügyfelek számára, hogy élvonalbeli technológiát használjanak anélkül, hogy teljesen egyedi motorfejlesztésbe kellene beruházniuk. A motorcsomag igény szerint az adott alkalmazáshoz igazítható, de akár a standard konfiguráció is használható.
A YASA axiális fluxusú motorok ideálisak a vizí elektromos hajtások számára
„A YASA axiális fluxusú villanymotorjának egyik legfontosabb tulajdonsága a kis tömeg. Tengeri alkalmazások esetén azonban még fontosabb a rendkívül rövid axiális hossz, az alacsony fordulatszámon rendelkezésre álló nagy nyomaték, valamint a nagyon hatékony közvetlen hűtés.
A rendkívül rövid axiális hossz lehetővé teszi egy nagyon kompakt hibrid hajtáslánc kialakítását, ami például egy motoros jacht esetében a hátsó kabin maximális helykihasználását biztosítja.
Az alacsony fordulatszámon rendelkezésre álló magas nyomaték közvetlenül lehetővé teszi olyan hajtási megoldások használatát, amelyek nem igényelnek sebességváltót — ez alacsonyabb költséget, rendkívül kompakt rendszert, valamint jelentősen csökkentett zaj- és vibrációszintet eredményez.
Végül, a hatékony közvetlen hűtés lehetővé teszi a magas folyamatos teljesítmény tartós használatát, ami alapvető követelmény számos tengeri hajtási alkalmazásban.”
YM360 – Műszaki adatok
Csúcsi nyomaték (30 s): 360 Nm
Csúcsteljesítmény (30 s): 125 kW
Folyamatos nyomaték: 108 Nm
Folyamatos teljesítmény: 58 kW
Maximális fordulatszám: 9 000 rpm
Tömeg: 24 kg
Méret: 305 × 107 mm
Hűtőközeg: Dielektromos olaj. (
A YASA csúcstechnológiájának valódi alkalmazásai között szerepel többek között a Lamborghini Temerario és Revuelto, a Ferrari 296 GTB, valamint a YASA-motoros Drive eO PP003, amely a történelem első tisztán elektromos autója volt, amely összetettben megnyerte a Pikes Peak , hat darab YASA-P400 motor együttesen 1000 kW teljesítményével.
Pikes Peak ( verseny a felhőkig)
A verseny egy időmérő jellegű hegyi felfutó, amelyet minden évben Colorado államban (USA) rendeznek meg.
Hivatalos neve: Pikes Peak International Hill Climb vagy The Race to the Clouds („Verseny a felhőkig”).
A pálya jellemzői
- Hossz: ≈ 19,99 km
- Kanyarok száma: több mint 156
- Cél magassága: 4302 méter
- Szintkülönbség: kb. 1440 méter
- Besorolás: extrém nehézségű, technikás hegyi pálya
A rajt 2862 méteren, a cél pedig a Pikes Peak csúcsa közelében van, a tengerszint feletti 4 km feletti magasságban — innen ered a „verseny a felhőkig” név.
A Mercedes-Benz 2021-ben felvásárolta a YASA-t.
2021-ben a Mercedes-Benz felvásárolta a YASA-t.
Az akvizíció után a YASA teljes tulajdonú leányvállalatként működik.
Tehát az üzleti tulajdonosi struktúra alapján a YASA szellemi tulajdon (szabadalmak, know-how) — mint a cég vagyona — jelenleg a Mercedes-Benz“középpontjába” tartozik.
Forrás : https://yasa.com/